Svar: Amning og Flaske - 1 mdr.

10. januar 2008

Alder:
1 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Kære Pernille

Tillykke med din lille pige:o) Jeg kan godt høre at du har mange spørgsmål og at det hele virker lidt svært og uoverskueligt lige nu. Det er helt normalt og det er helt okay.

Du spørger hvorvidt jeg synes du skal fortsætte med at amme eller overgå til en flaske og denne beslutning er jo naturligt en du selv skal tage. Det er dog sådan at netop denne beslutning tager tid og det er meget vigtigt at du føler, du selv er med i den proces - for det er en proces. Med dette mener jeg at det vil være rigtig vigtigt for dig, at du ligesom føler du har forsøgt. Det er vigtigt at du giver amningen en chance og først hvis du oplever at det dur bare ikke, så overgår du til fuld flaske. Det er vigtigt at du ikke giver op for hurtigt, men at du virkelig føler at du gjorde hvad du kunne og gik det så ikke, så må du havde det godt med det.

Din datter er stadig så lille at hun ikke rigtigt ved, hvad det vil sige at være sulten og mæt. Det betyder at hun, når hun ligger hos dig, gerne vil spise hele tiden. Hun kan lugte din mælk og derfor søger hun og virker sulten. Nogle gange er det derfor rigtig godt at tilbyde en sut og så lade hende putte hos far, så kan hun falde til ro der og finde ud af at sove. Det kan også være at give hende en sut og måske en sutteklud, svøbe hende og så putte hende i liften, hvorefter hun så kan sove lidt.

Selvom hun skal have mad, når hun viser behov, så betyder det ikke at hun skal spise hele tiden, hun skal også have pauser og det skal du også. Derfor vil det være rigtig godt at du, når du ammer hende, sørger for at holde hende igang ved brystet, nusser hende i håndfladerne, under fødderne, sørger for at hun ikke falder for meget i søvn. Når hun så har ammet, så skifter du hende, så hun vågner op til dåd og så tilbyder du hende en flaske. Hvor meget hun spiser af den vil jo naturligt afhænge helt af, hvor meget hun har fået af dit bryst, hvilket du jo ikke ved... Derfor er det svært at sige, hvor meget du skal give hende på flasken. Mængden kan også variere efter om det er om formiddagen, hvor du måske har mere mælk og hun så derfor ikke behøver flasken hver gang, eller om det er om aftenen, hvor du ikke producerer helt så stor en mængde og hun så gerne vil have mere på flasken. Her er du nødt til at forsøge dig lidt frem.

Da hun vejer 3600g, så skal du regne med at hendes behøv er godt 600ml dagligt. Det betyder altså at hvis du allerede nu giver hende 400ml dagligt, så er det en ret stor mængde af hendes behov, som dækkes via flasken. Samtidig kan det jo så også være at det er lidt for meget og at det er derfor hun gylper.

Hvis vi siger (og nu er det jo bare et skøn) at hun skal have godt 600ml dagligt og at hun spiser mellem 6-8 gange i døgnet, så vil hun altså skulle have mellem 75-100 ml til hvert ...

Annonce

... måltid. Dette skal naturligvis reguleres ind efter hendes behov og de signaler hun sender. Hvis hun efter amning bare falder helt i søvn og ikke har behov for mere, slet ikke vil flasken, så må du gå ud fra at hun har fået, hvad hun skal have, hvis hun virker yderligere sulten, så må du give hende hvad hun gerne vil spise.

Det har også noget at sige, hvordan hun spiser hos dig og hvordan du oplever din mælkemængde. Kan du se mælk i hendes mundvige, kan du hører at hun synker osv? Hvis du kan de og du således fornemmer at hun har fået fint med mælk fra dig, så kan du jo f.eks. vælge at give hende ½ dosis på flasken efterfølgnede (ca 50ml), men hvis du ikke oplever at hun har fået noget hos dig, ikke har fornemmelse af at du har mælk til hende, så må du give hende fuld dosis på flasken.

At spise 6-8 gange i døgnet svarer til at hun spiser hver 3-4 time, det vil sige at du f.eks. ammer kl. 6 om morgenen igen mellem kl. 9-10 og igen omkring kl. 13 f.eks... Hun er stadig for lille til at du kan sætte uret efter hende og du skal selvfølgelig lægge hende til, hvis hun gerne vil spise selvom der kun er gået 2½ time siden sidst ligesom du også skal lade hende sove, selvom hun så pludselig sover i 3-4 timer.. Det er mere for at sige til dig at du ikke skal putte brystet i munden på hende hver time:o)

Med hensyn til tynd mave, så kan det sagtens skyldes medicinen, men det kan også være sådan hendes mave fungerer lige nu. Det er ikke usædvanligt at børn i hendes alder, kan have lidt vandtynde afføringer. Det ændrer sig igen.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Med hensyn til at bøvse, så er det godt at forsøge, men igen du skal ikke sidde med hende længe, hvis hun bare sover tungt og der ikke er noget tegn til at bøvsen vil komme op. Hvis det ikke er kommet nogen bøvs og hun bare sover, så læg hende ned. Hun vil så sandsynligvis begynde at røre på sig, små klynke lidt, smaske lidt osv. når der er gået ca 40 minutter og så er det fordi bøvsen er på vej. Nogle gange vil hun selv gylpe lidt og så kommer den op der, hvorefter hun sover videre, andre gange vil du skulle tage hende op, lade hende komme af med luften og så tilbyde hende sutten og putte hende igen.

Da du nu starter med at amme, skifter hende og så tilbyder hende flaske, så synes jeg ikke du skal tage flasken ud af hendes mund. Lad hende derimod spise de 50ml hun f.eks. kan og se så om hun falder til ro med det.

Uroen om natten er fordi hun drømmer, små børn kan godt ligge meget uroligt og småklynke og bevæge sig i søvne. Man er tit tilbøjelig til at tage dem op, forsøge at lægge dem til osv. for de virker søgende og sultne, men det er de nødvendigvis ikke. Det er bare almindelig natlig uro og det er helt okay og helt alderssvarende.

Jeg håber mine tanker hjælper dig lidt videre på vej, rigtig meget held og lykke:O)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Opbevaring af modermælk

Hvis du malker ud og vil gemme din mælk til senere, så bør du straks efter udmalkning hælde mælken på en engangsflaske, der lukkes og mærkes med navn, dato og evt. klokkeslæt. Umiddelbart herefter placeres mælken i køleskab eller fryser.

Holdbarhed for ny udmalket mælk:

3 døgn i køleskab ved maks. +5 C
3 måneder ved min. -18 C
Mælk, der ikke er optøet ved hjælp af varme, d.v.s. optøet i køleskab, kan holde sig 1 døgn i køleskab
Mælk, der er...

Læs mere i Babylex

Strømper

Strømper skal passe til barnets fod og gerne være en lille smule længere.

Til de spæde børn, kan man købe frotté strømper som er dejligt bløde og med næsten ingen elastik og dermed ikke noget, som strammer.

Strømper kan være af uld, bomuld eller af et blandingsprodukt og det kan være en god idé at medtænke, hvad materiale du vælger at købe strømper i. Til børn der sveder meget, kan uld være en fordel. Det samme gælder om vinteren, hvis dit barn f.eks. skal have...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Åhh, det er altså skønt at starte ugen med et svar fra dig ;) Tusind tak!

Og ha en rigtig god uge

Fra en førstegangs mor